Mijn ervaring
Twee jaar geleden ben ik aan de slag gegaan bij een recruitment bedrijf in Amsterdam. Onze strategie was om via social media marketing specifieke doelgroepen aan te spreken die het meest geschikt waren voor de specifieke vacatures die we voor onze klanten moesten vullen. We waren internet marketing specialisten die focusten op Facebook, Instagram, LinkedIn, Adwords en Twitter. In dit artikel bespreek ik de verschillende platforms en hoe ze werken. Maar ik zal specifiek focussen op Google Adwords.
Als bedrijf is het verstandig om een Adwords specialist te huren zoals wij dat waren aangezien van alle internet marketing platforms Google zowel de meest uitgebreide als meest ingewikkelde is. Een van de grootste problemen bij het huren van een Adwords specialist is de juiste kiezen. Daarom kiezen we een aantal onderdelen die elke goede specialist nodig heeft.
Wat maakt een specialist
Een goede specialist zal inzicht geven in de resultaten die hij of zij bereikt met de campagnes die hij voor je bedrijf voert. Hij zal vragen beantwoorden rondom waar het geld naar toe komt, hoeveel eruit komt en hoeveel het netto oplevert.
Een Adwords professional zal je daarom altijd precies vragen wat de doelstellingen zijn van de campagne. Daarnaast is een specialist ook bewust hoe locatie gebruikt moet worden. Wanneer er een campagne wordt gevoerd vanuit Groningen zal een click vanuit Utrecht niet veel waard zijn. Daarom is een locatie afstand van ongeveer 15 kilometer vaak het best. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het product of de dienst waarvoor de campagne gevoerd wordt. Daarom is het belangrijk om altijd een specialist te vragen over hoe locatie wordt verwerkt in de campagnestructuren die hij opzet.
Meer tips
Een andere tip bij het uitkiezen van een Adwords professional is om te kijken wat de ervaringen zijn van andere bedrijven. Door dit na te gaan weet je of je een goede aan de haak hebt geslagen. Een aantal vragen die je kunt nagaan bij de specialist zijn vorige klanten zijn de tevredenheid met het gehaalde rendement en of je inzicht kreeg in de voortgang van de campagne. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat er een persoonlijk klik is met de persoon waarmee je gaat samenwerken.
Een andere belangrijke factor is dat er regelmatig ruimte wordt gemaakt voor onderhoud en optimalisatie. Op deze manier kan een campagnebudget optimaal gebruikt worden. Wanneer een campagne niet goed draait kan er inzicht worden opgedaan in wat niet werkt en met aanpassingen en optimalisatie wordt er gekeken wat wel werkt. Op deze manier haalt u het meest uit het budget.