Een preventiemedewerker is iemand die zich binnen een bedrijf bezighoudt met het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van de medewerkers en ieder ander die het bedrijf betreedt. In de Arbowetgeving is het vastgesteld dat elk bedrijf of organisatie iemand in dienst moet hebben die zich daarmee bezighoudt. Voor veel mensen is het niet helemaal duidelijk wat de taken van een preventiemedewerker precies zijn. Wat doet een preventiemedewerker?

Het garanderen van veiligheid

Aangezien veel mensen een groot deel van hun tijd besteden in hun werkomgeving is het cruciaal dat ze daar veilig zijn. In het kort is het doel van een preventiemedewerker om ervoor te zorgen dat dit daadwerkelijk het geval is. Ze houden zich bezig met het controleren van de veiligheid en voeren waar dat nodig is verbeteringen door. Een van de belangrijkste taken van een preventiemedewerker is dus het in kaart brengen van de risico’s die werknemers lopen. Aan de hand daarvan kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd. Hiervoor wordt samengewerkt met de ondernemingsraad en/of de personeelsvertegenwoordiging. Aan de hand van het advies van een preventiemedewerker kan er samen voor gekozen worden dat er veranderingen doorgevoerd moeten worden. Dat is bijvoorbeeld het geval als de risico’s voor werknemers te hoog is of als er zich te vaak arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten voordoen.

Het profiel van een preventiemedewerker

Een preventiemedewerker kan een specialist zijn maar het is ook mogelijk dat iemand deze rol vervult naast zijn of haar reguliere werkzaamheden. Een preventiemedewerker is een alert persoon die veiligheid belangrijk vindt. Je moet onderzoekend ingesteld zijn en kennis van zaken hebben. Daarnaast moet je communicatief sterk zijn en je standpunten goed kunnen argumenteren zodat de veiligheid en gezondheid van medewerkers gegarandeerd kan worden. Je moet open staan voor advies en klachten van mensen en niet bang zijn om problemen aan te kaarten met het management of andere hooggeplaatste personen.